Tipy na základní ruční kontroly
Zkontrolujte si adresu webu s www a bez www. Je jedno zda www máte nebo ne. Důležité je, aby web fungoval jen na jednom hlavním typu adres.
Jdete na nějakou adresu na svém webu. Třeba https://www.domena.cz/priklad
.
Pokud v adrese máte www, tak ho zkuste odmazat. Měli byste být automaticky přesměrováni zpět na adresu s www a naopak.
Totéž platí o koncových lomítkách v adresách https://www.domena.cz/priklad/
. Je opět jedno zda web lomítka na konci adres má nebo ne.
Fungovat by měla jen jedna verze a ta druhá být automaticky přesměrovaná.
V poslední řadě, pak totéž platí i o http a https, kdy by měl web fungovat již jen pouze na HTTPS a verze s HTTP být automaticky přesměrovaná.
Také si zkuste pohlídat soubor robots.txt. Ten vždy naleznete na adrese https://www.domena.cz/robots.txt
. V tomto souboru se nesmí nacházet řádek Disallow: /
, který by blokoval celý web před vyhledávači. Pokud se v souboru neorientujete, tak raději do ničeho nesahejte.
Mezi užitečné pomůcky patří tato rozšíření do Chrome:
– https://chromewebstore.google.com/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=en-US&utm_source=ext_sidebar (sledování cesty přesměrování)
– https://chromewebstore.google.com/detail/robots-exclusion-checker/lnadekhdikcpjfnlhnbingbkhkfkddkl?hl=en-US&utm_source=ext_sidebar (kontrola zda je stránka dostupná pro vyhledávače)
Google Search Console (GSC)
Založte si nástroj Google Search Console. Je zdarma a dá vám velmi užitečná data a informace o vašem webu. Stejně tak získáte i reporty o chybách nebo nechtěných blokacích v souboru robots.txt.
Ideálně si založte doménovou variantu GSC. Tu je potřeba ověřit přes DNS TXT záznam. Pokud je to něco v čem se vůbec neorientujete, tak požádejte o pomoc někoho zkušenějšího. Celá operace je otázkou maximálně 5 minut!
CMS
Pokud můžete, tak využívejte hodně rozšířené CMS jako je Prestashop nebo WordPress. Pokud nejste zkušení, tak je dobrý nápad provozovat web na těch nejběžnějších systémech. Mají totiž největší komunitu uživatelů a pro vás nebude problém získat adekvátní podporu.
V případě masivně používaných krabicových systémů jako je Prestashop pak vůbec neřešte technické chyby. Jsou obecně známé a často je není možné opravit. Nevyhazujte proto peníze za technický SEO audit pro web na Prestashopu.
Cílové stránky
Každá vyhledávaná fráze by měla mít svoji vstupní stránku. V případě pohovek potřebujete mít vstupní stránky pro: Pohovky, Rohové pohovky nebo Černé pohovky.
Pro získání slov není vždy nutné používat nástroje. Můžete si vystačit jen se znalostí oboru, ve kterém podnikáte. Nebo prostě jen se selským rozumem.
Pro inspiraci a získání dat doporučuji používat nástroj Marketing Miner: https://www.marketingminer.com/cs (částečně zdarma).
Aby vstupní stránky dobře fungovaly, je potřeba, aby byly naplněny obsahem. Obsah jsou i produkty. Pokud máte málo produktů, tak nemá smysl to za každou cenu lámat přes koleno a nové stránky řešit. Stránka s jedním nebo dvěma produkty nebude mít stejně dobré výsledky.
Filtry
Pokud řešíte vstupní stránky pro jeden typ produktů (Pohovky / Černé pohovky), tak je lepší nezakládat vše jako nové kategorie, ale využívat možnosti filtrace.
U filtrace je ale klíčové, aby byla dobře použitelná a dostupná pro vyhledávače. S tím může být problém hlavně na méně známých CMS. Jedná se o jednu z nejdůležitějších, ale často také nejproblematičtějších částí webu. Takže je lepší být opatrný a vzít si na výpomoc někoho, kdo tomu alespoň trochu rozumí a má nějaké zkušenosti.
Rozvoj obsahu
Pokud nedokážete docílit přirozeného růstu zakládáním filtrace a generováním hezkých vstupních stránek, tak přemýšlejte nad svým oborem. Jak funguje, co uživatelé řeší a jak váš produkt používají.
Například pokud prodáváte kávu a máte jen pár jednotek produktů, tak s tím v rámci SEO nelze nic moc dělat. Ale existují různé způsoby přípravy kávy a nádoby. O těch můžete napsat články a doporučené postupy.
Různou inspiraci a dotazy, které uživatelé řeší můžete hledat pomocí nástrojů https://alsoasked.com/ a https://answerthepublic.com/.