Titánské weby – přednáška z konference SEO Restart 2023

Stručné shrnutí, poznámky a prezentace z přednášky Titánské weby.

Prezentace

Vnější pohled nestačí

Velké weby a silné známé značky jsou obvykle obdivovány a často kopírovány. Dělat to bez znalosti všech okolností a interních informací je ovšem rizikové. Příkladem mohou být pověstné subdomény na Heurece. Vnějším pohledem se může zdát, že vše funguje skvěle. Ale ne vždy to skutečně platí.

Mnoho velkých webů není postaveno optimálně. Ale je velmi náročné chyby opravit. Někdy dokonce nereálné. Na opravu některých věcí nemusí být prostor nebo se na ně jen zapomnělo. Nikdy nemůžete vědět, proč určité věci daný web má, jak přesně je používá nebo zda jsou skutečně užitečné.

Výhodami webových titánů bývají silná značka, dlouholeté působení na trhu, skvělé zázemí, spousta zpětných odkazů nebo velké rozpočty. To jsou věci, které jednoduše zkopírovat nejdou. Nevhodně postavené URL, chybně pojmenované kategorie nebo problémy ve strukturovaných datech je neskolí. Vás by mohly. Slepě kopírovat se nevyplácí.

Nástroje pro práci s velkými weby

Většina nástrojů při práci s velkým webem přináší zklamání.

V Google Analytics může chybět dost dat, protože ani GA 360 nepojmou vše. Často se může měnit přístup k měření, mění se různé značkování atd. Data bývají nekonzistentní.

GSC je pro precizní vyhodnocování použitelná minimálně. Zobrazuje jen vzorky dat. Často nepřesné, se zpožděním a velkou chybovostí. Je to spíše nástroj pro základní orientaci.

Mnoho dalších profesionálních SEO nástrojů stojí nemálo peněz. I ty nejznámější zahraniční nástroje mají své problémy a ani zdaleka nepojmou tolik dat, kolik byste si doopravdy potřebovali pro obří web. Zpravidla maximální limit bývá kolem 50.000.000 URL. Nebo to tak je inzerováno, ale reálně to opravdu jen málokdo zvládne utáhnout.

Vůbec nevadí, pokud nejste schopní web procralovat. Tento problém totiž řeší vyhledávač za vás. Důležité odpovědi vám poskytnout access logy.

A mezi ty nejlepší nástroje SEO specialisty ve skutečnosti patří papír a tužka (tabule a fixa). Google Sheets. A také komunikační schopnosti a důvtip.

Redukce a minimalismus

Velký web o několika trilionech URL nebude asi nikdy rozumně uchopitelný. Je potřeba ho „papírově“ zredukovat jen na několik desítek nebo stovek jasně identifikovatelných vzorců/typů URL. S těmi už se pak dá pracovat poměrně snadno.

Podobně je vhodné pracovat i s dalšími věci. Postupně redukovat a minimalizovat svoji zátěž. Pravděpodobně nepotřebujete 100 super detailních reportů. Stačí 2 kvalitní přehledové reporty. Nepotřebujete skvělý systém na úkoly, kde bude vše vytřízeno podle desítek štítků a kategorií. Stačí i jednoduchá tabulka v Google Sheets.

Čím víc věcí budete mít, a čím budou komplexnější, tím hůř budete postupovat dopředu. Za chvíli se spíše utopíte v běžné agendě, neustálé údržbě složitých reportů a překombinovaných úkolovníků.

Stejně tak SEO strategie nemusí být 20 stran textu. Stačí 5 dobře zpracovaných slidů, které ukážete vedení firmy.

Minimalistický přístup praktikujte v emoční oblasti. Do své práce neinvestujte příliš mnoho emocí. Vyhnete se tak frustraci, znechucení a vyhoření.

Klíčové dovednosti

Místo úžasných reportů se raději zaměřte na to, abyste se uměli správně a důsledně dotazovat různých systémů a nástrojů, které máte k dispozici. Nikdy nebudete mít ke všemu perfektní report. Pokud se naučíte dobře regulární výrazy, XPath, SQL a různé další podobné jazyky a syntaxe, tak budete schopní si ho rychle a samostatně postavit.

Užitečná je i znalost nástroje Google Tag Manager, přes který se dají dělat třeba různé SEO A/B testy nebo nasazovat strukturovaná data. Není to ideální řešení, ale v době psaní toho článku funguje a možná vám vytrhne trn z paty.

Optimalizace

Na klasickou optimalizaci raději zapomeňte. U velkého webu je často nutné se smířit s neoptimálním řešením. Důležité je, že bude realizovatelné, případně realizovatelné v přijatelném čase s aktuálně dostupnými zdroji.

Náplň práce

Schůzky. Meetingy. Cally. One2One. Grooming. Nebo jakkoliv tomu zrovna říkáte u vás. Klidně 70-80 % pracovní náplně zabere absolvování nejrůznějších schůzek. Čas budete investovat do vyjednávání a lobbování za zpracování vaší strategie a úkolů.

Hodně času je potřeba investovat do promování oboru a interního vzdělávání. Vaši kolegové musí pochopit základní principy SEO a jeho důležitost. Rolí SEO specialisty ve velké firmě je kontinuálně vzdělávat a dělat osvětu, možná víc než cokoliv jiného. A je to kolotoč, který nikdy nekončí.

Seriál o subdoménách v Heurece

Pokud vás zajímá práce na velkém webu i z technického pohledu, tak si přečtěte sérii článků o subdoménách v Heurece. Detailně tam popisuji SEO teorii i praxi.

Závěr

Pracovat s titánskými weby není snadné, ale jde to zvládnout, pokud se naučíte pár základních principů. Konkrétně se jedná o tyto:

  • Redukce URL
  • Minimalistický přístup
  • Expertíza v dotazovacích jazycích
  • Interní školení a komunikace
  • Efektivní využívání zdrojů a prioritizace